Валеологія
Валеологія (лат. - бути
здоровим і грец. - учення, наука) - наука про формування, збереження та
зміцнення здоров'я людини в духовному, психічному, фізичному і соціальному
плані.
Предмет валеології – індивідуальне здоров’я і резерви здоров’я людини, а також здоровий спосіб життя.
Об’єкт валеології – практично здорова
людина, а також, яка знаходиться в стані перед хвороби у всій безмежній
багатосторонності її психофізіологічного, соціокультурного та інших аспектів
існування.
Здоров'я – це природний
динамічний стан організму, що характеризується його самоврівноваженістю і
врівноваженістю з навколишнім середовищем, у духовному, фізичному, а також
соціальному плані й ефективно протидіє захворюванням.
Рівновага людини з навколишнім
світом – це насамперед її
комфортне самопочуття у ньому.
Внутрішня рівновага організму
людини – це збалансована робота всіх його функціональних систем: серцево-судинної,
дихальної, нервової, гуморальної та інших.
Духовний аспект здоров'я передбачає розуміння нами цілісності особистості,
визначає сенс життя людини, її гармонійність як індивідуума й у спілкуванні з
оточуючими. Невід'ємною частиною духовного здоров'я людини є її здатність до
співпереживання та співчуття, добросовісність, доброзичливість, порядність,
терпимість.
Психологічний аспект здоров'я
– це збалансованість психічних процесів та їхніх проявів, тобто здатність
особи керувати собою за умов високих життєвих навантажень на основі
взаєморозуміння й емоційного комфорту в суспільстві, а також особистого
внутрішнього комфорту.
Фізичний аспект здоров'я передбачає оптимальне, тобто без істотних відхилень,
функціонування усіх систем організму людини (серцево-судинної, дихальної,
м'язової та ін.). При цьому поняття «фізичне здоров'я» пов'язують із умінням
володіти своїм тілом, фізичною витривалістю, високим рівнем працездатності.
Соціальний фактор – це розуміння здоров'я як багатоаспектної системи дозволяє правильно
усвідомлювати його значення в житті людини і суспільства.
Хвороба визначається як порушення
життєдіяльності організму під впливом, шкідливих подразників зовнішнього чи
внутрішнього середовища.
Проміжний
стан між здоров’ям і хворобою – це перехдвороба, або «третій стан».
Здоровий спосіб життя – це
діяльність, спрямована на формування, збереження та зміцнення здоров'я людей як
необхідної умови для прогресивного розвитку суспільства в усіх його напрямках.
Культура здоров'я – це важливий складовий компонент загальної
культури людини, що визначає формування, збереження та зміцнення її здоров'я.
Культура здоров'я – це не тільки сума знань, обсяг відповідних
умінь і навичок, але й здоровий спосіб життя гуманістичної орієнтації.
Гіпокінезія (малий, внизу; рух)
– це вимушене зменшення
обсягу довільних рухів людини (мала рухливість) внаслідок характеру її
трудової діяльності.
Загальна валеологія є основою, методологію валеології як науки або області
знання.
Медична валеологія визначає відмінності між здоров'ям і хворобою і їх
діагностику, вивчає способи зовнішньої підтримки здоров'я і попередження
захворювань, розробляє методи і критерії оцінки стану здоров'я населення
Педагогічна
валеологія вивчає питання навчання і виховання людини,
що має міцну життєву установку на здоров'ї і здоровий спосіб життя на різних
вікових етапах розвитку.
Під валеологічною освітою розуміють безперервний процес
навчання, виховання і розвитку здоров'я людини, направлений на формування
системи наукових і практичних знань і умінь, поведінки і діяльності, що
забезпечує ціннісні відносини до особистого здоров'я і здоров'я навколишніх
людей.
Валеологічне навчання є процес формування знань про закономірності становлення,
- збереження і розвитку здоров'я людини, оволодіння уміннями збереження і
вдосконалення особистого здоров'я, оцінки формуючих його чинників; засвоєння
знань про здоровий спосіб життя і умінь його побудови, освоєння методів і
засобів ведення пропагандистської роботи по здоров'ю і здоровому способу життя.
Валеологічне виховання є процес формування ціннісно-орієнтованих установок на
здоров'ї і здоровий образ, життя, побудований як невід'ємна частина життєвих
цінностей і загальнокультурного світогляду.
Валеологічні
знання є сукупність науково обґрунтованих понять,
ідей, фактів, накопичених людством у області здоров'я і що є початковою базою
для подальшого розвитку науки і самого валеологічного знання.
Результатом валеологічної освіти повинна
стати валеологічна культура людини.
Вікова валеологія вивчає особливості вікового становлення здоров'я людини,
його взаємини з чинниками зовнішнього і внутрішнього середовища в різні вікові
періоди і адаптацію до умов життєдіяльності.
Диференціальна валеологія займається дослідженням
індивідуально-типологічних особливостей здоров'я, побудованих на генетичній і
фенотипічній оцінці індивіда; розробляє методологію побудови індивідуальних
програм зміни кількості і якості здоров'я.
Професійна валеологія вивчає питання, пов'язані з проблемою
професійного тестування і професійної орієнтації, побудованих на науково
обґрунтованих методах оцінки індивідуальних типологічних властивостей особи.
Спеціальна валеологія досліджує вплив різних особливих, небезпечних
для життя людини і екстремальних чинників на здоров'ї людину і критерії безпеки
цих чинників, визначає методи і засоби збереження і відновлення здоров'я в
течію і в результаті дії таких чинників.
Сімейна валеологія вивчає роль і місце сім'ї і кожного з її членів у
формуванні здоров'я, розробляє рекомендації шляхів і засобів забезпечення
здоров'я кожного з поколінь і всієї сім'ї в цілому.
Екологічна валеологія досліджує вплив природних чинників і
наслідків антропогенних змін в природі на здоров'ї людини, визначає поведінка
людини в умовах зовнішнього середовища, що складаються, з метою збереження
здоров'я.
Соціальна валеологія ставить своєю метою вивчення здоров'я людини
в соціумі, в його багатообразних і багатоваріантних відносинах соціального
характеру з людьми і з суспільством.
Біополе – це складне специфічне психофізичне поле, що існує довкола живих
організмів і всередині них.
Біоенергія – це складний комплекс хвильових енергетичних процесів, які притаманні
живим організмам і пов'язані з енергоінформаційним полем Всесвіту.
Аура (від грец. – віяння) – це прояв біополя, видимий за певних умов у вигляді променів, що
світяться, або своєрідної оболонки довкола тіла людини, котрі мають певне
кольорове забарвлення залежно від духовного, фізичного і психічного стану
людини.
Чакра – енергетичний центр, зона концентрації енергії, що фільтрує,
розподіляє, перетворює, проводить і виводить цю енергію.
Геопатогенна зона (від грец. - Земля, - страждання і походження, що означає - страждання, що
походять від Землі) – зона Землі, яка характеризується геофізичною аномалією (зона
подразнення) і негативним, впливом, земного випромінювання на
організм, людини.
Біолокація – здатність людини визначати наявність яких-небудь об'єктів, предметів
у просторі за допомогою індикатора-рамки чи маятника.
Біологічний вік людини враховує фізіологічну зрілість організму.
Психічний
вік людини – визначається по рівню розумового і емоційного
розвитку порівняно з деякою прийнятою нормою.
Соціальний вік людини враховує кількість
соціальних ролей, які в даний момент людина грає.
Моржування – це купання в холодній воді взимку у відкритій водоймі з метою загартовування
організму людини.
Зимове плавання
– це одна з форм загартовування холодом.
Загартування
– система заходів, спрямованих на підвищення опірності організму людини, розвиток у неї здатності швидко й
без шкоди для здоров'я пристосовуватися до
різноманітних умов навколишнього життя.
Пранаяма – це система дихальних вправ, що виконуються
свідомо для накопичення організмом життєвої енергії, отриманої з повітря. Інакше кажучи, пранаяма – це вчення про свідоме
керування диханням.
Дихання – це не тільки рефлекторні дії, але й дихальні вправи для діафрагми,
керовані свідомістю, які регулюють вдих і видих.
Дихальна
гімнастика – це
система вправ, спрямована на оволодіння мистецтвом правильно дихати, що
дає змогу акумулювати прану, правильно її розподіляти і використовувати для
контролю над організмом.
Невроз можна розглядати як функціональну нервову хворобу,
не підтверджену патологоанатомічними (або об'єктивними) дослідженнями.
Самопізнання – це пізнання своєї сутності, виявлення в собі як негативних, так і
позитивних рис, а також можливостей, що можуть слугувати правильному,
всебічному та гармонійному розвиткові особистості.
Самоспостереження –
це спостереження, об'єктом якого є психічний стан і
дії самого ж спостерігаючого суб'єкта.
Самокритика - це здатність бачити себе ніби збоку, об'єктивно оцінювати свої
здібності та можливості, помічати, піддавати критиці, виправляти кожен свій
негідний учинок, неправильну думку, поведінку.
Самоаналіз - це усвідомлення й аналіз своїх дій і вчинків.
Самооцінка – це важливий елемент самопізнання, вміння оцінити самого себе, своє
місце в житті та серед інших людей, свої здібності, можливості, нахили, поведінку.
Медитація
– це найдавніший спосіб відкриття
людиною нового знання через досягнення зосередженого стану в психічній і
розумовій діяльності.
Аутогений
метод («ауто» - означає
«сам», «генний» в сенсі що породжує)
можна описати як самостійне досягнення здоров'я і вдосконалення особи за
допомогою цілеспрямованого навіювання на тлі глибокого розслаблення м'язів.
Словесно-образне
емоційно-вольове управління станом людини (СОЕВУС людини) – це метод
психологічної саморегуляції здорової людини, направлений на підвищення його
психофізіологічної надійності, збереження і зміцнення здоров'я, підвищення
працездатності.
Стрес у
спеціальній літературі розуміється як неспецифічні фізіологічні й психологічні
прояви адаптаційної активності при впливі на організм будь-яких значимих для
нього факторів.
Шлюб – це союз, укладений між
чоловіком і жінкою на офіційних правових засадах, які закріплюють їхні матеріальні
й особисті інтереси.
Сім'я – соціальна активна група людей, пов'язаних кровною чи
шлюбною спорідненістю на основі взаємної спільності мети, інтересів і
моральної відповідальності, які ведуть самостійну господарсько-економічну
діяльність, дотримуючись законів і правил, прийнятих у державі.
Фізіологічна зріла дитина – це дитина, організм·
якої в усі вікові періоди життя можна вважати досконалим, і зрілим відповідно
до періоду його розвитку.
Фізіологічно незріла дитина – це дитина, організм якої характеризується не тільки відставанням у
розвитку відповідних фізіологічних функцій, що виникають ще у внутрішньоутробному
періоді, але й пізнішим послабленням їхньої інтенсивності порівняно з такими
самими функціями фізіологічно зрілого новонародженого.
Суїцид – добровільний відхід людини з життя шляхом
самогубства.
Голодування – це усвідомлене утримання від вживання їжі
протягом деякого часу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий